|
Ustanovení Eucharistie podle Marka v kontextu vyprávění o zázračném nasycení
Revenda, Václav ; Brož, Jaroslav (vedoucí práce) ; Scarano, Angelo (oponent)
Diplomová práce "Ustanovení Eucharistie podle Marka v kontextu vyprávění o zázračném nasycení" studuje lexikální, intertextové a biblicko-teologické vztahy mezi markovskou zprávou o ustanovení eucharistie (Mk 14,22-25) a dvěma zázračnými nasyceními (Mk 6,35-44; 8,1-10) v průběhu Ježíšova veřejného působení. Ukazuje, že v kontextu Markova evangelia tvoří všechny zmíněné perikopy klíčové místo Ježíšova poslání a zjevují podstatnou stránku zjevení a příchodu Božího království. Vedle metody průběžného komentáře dotyčných textů práce využívá studium paralelních synoptických úryvků, referenčních textů ve Starém zákoně a rozboru biblicko-teologických témat v kanonické souvislosti. Zvláštní pozornost je věnována různým aspektům židovského slavení paschální večeře a jejich vztahů ke křesťanské eucharistii, která má původ v Ježíšově Poslední večeři a nachází též odezvu v obou markovských vyprávěních o zázračném nasycení velkých zástupů. 81
|
|
Eucharistie v Janově evangeliu
POLÁČEK, Martin
Práce se zabývá pojetím eucharistie v Janově evangeliu. První kapitola je věnována pojmům eucharistie, Večeře Páně a Poslední večeře, a také jistému dělení možných přístupů k sakramentalitě v Janově evangeliu. V dalších kapitolách se pak již podrobně zabývá pěti místy Janova evangelia, která jsou v souvislosti s eucharistií nejčastěji uváděna. Je to svatba v Káně (2,1-11), eucharistický úryvek (6,51-58), umývání nohou učedníkům (13,1-20), o kmeni a ratolestech (15,1-17), probodení Ježíšova boku (19,34). Práce se snaží problematiku řešit v co nejširších souvislostech včetně případných Janových inspiračních zdrojů, aby se tak ukázala vzájemná provázanost těchto míst a hluboká teologická koncepce celého evangelia. Za tím, že ustanovení eucharistie je z Poslední Večeře přesunuto do {\clqq}řeči o chlebu života`` v 6. kap. a je nahrazeno mytím nohou, se skrývá zcela konkrétní intence evangelisty. Zřejmě hrozilo, že se eucharistie stane magickým prostředkem, bez pevného vztahu ke vtělení a Ježíšově obětní smrti, které kladou své nároky na život obce křesťanů. Téma svátostí je tak podřízeno kristologickému akcentu.
|